Kan kreativitet måles?
Der er forskellige meninger om hvorvidt kreativitet kan måles, dog viser størstedelen af forskning på området, at kreativitet ikke kan måles på en skala, men det kan i stedet blive indekseret i kategorier i form af “lille K” og “Store K”.
K står for kreativ. Lille K har sit fokus på hverdagens kreativitet, som defineres som de små kreative inputs i hverdagen. Det kunne f.eks. være en snak med en coworker ved kaffemaskinen på kontoret. I samtalen kan et ord trigge din hjerne til at tænke kreativt. Måske i forhold til en opgave eller projekt, som du skal have løst.
Store K anses for at være en større kreativitet, som mange faktisk leder længe efter i deres liv. Det er tit her folk glemmer de små ting i hverdagen, som reelt leder hen mod det Store K.
En tankeproces som forbinder
Kreativitet er en tankeproces som hele tiden er i spil i alt hvad du laver – den er næsten uundgåeligt. Den er et sammenspil mellem spontanitet og kontrolleret tænkning, alt afhængig af hvordan det bliver triggered eller stimuleret.
Hvis to individer får samme tænkeidé ud fra samme stimulans, iværksætter det en forbindelse mellem disse. Måske har du prøvet, at opleve “tænker du, hvad jeg tænker” – scenariet? I så fald er du blevet udsat for en genereret tankeproces baseret på noget du har haft en fælles indstilling til sammen med et andet menneske.
“Jeg er ikke kreativ”
Har du haft følelsen af, at du ikke ligefrem er den kreative type? Måske har du overvejet hvordan du trigger din hjerne til kreativitet uden, at det bliver en irriterende ting at gøre. Her er der råd at hente!
Ifølge en undersøgelse fra TalentMLS er fænomenet Gamification et redskab til idéudvikling. Enkelt forklaret, så gør man noget til et spil eller leg. Det kan enten være via software eller fysisk udfoldelse.
Noget så simpelt som en scoretavle over hvor mange bolde, du har kastet i nettet, kan have en gavnlig effekt for motivation i at overgå hinanden og fremme flere idéer. Boldene i dette tilfælde kan være idéer fra en brainstorm. Idéerne kan så videreudvikles enten i teams eller selvstændigt. Så du kan faktisk være mere kreativ end du selv tror, hvis du prøver at gøre det til en leg.
Større indtægt og social samvær
Både undersøgelsen og forskningen viser endvidere også, at kreativitet er den største faktor til en større økonomisk indtægt hos virksomheder og iværksættere, der anvender metoden. Kreativitet skaber innovation, innovation skaber nye produkter eller services. Nye produkter og services er nøglen til at fortsætte med at vokse p lang sigt!
Derudover er det endnu en bonus i forhold det sociale samvær på din kontorplads. Man får en følelse af at høre til og blive hørt. Man oplever noget sammen. Man kreerer noget nyt ud af ingenting.
I et kontorfællesskab, der er med til at generere idéer i samspillet med andre mennesker og virksomheder til dit næste projekt, kan kreativiteten blomstre fuld ud. Events med ligesindede, kollegaer fra andre virksomheder omkring dig og et miljø, der opfordret til at udfordre normen, tænke kreativt og innovere!
Synes du det var en god, informativ artikel? Del den på sociale medier herunder og spred budskabet til dine venner og bekendte!